katar ecuador les vb

Mutatjuk, hogy miért érvénytelenítették les miatt az ecuadori gólt Katar ellen

Sport

A katari világbajnokságon a Katar Ecuador elleni nyitó mérkőzésen a 3. percben les miatt érvénytelenítették az ecuadori Valencia gólját. Ez a meg nem adott gól megosztotta a világot, sokan csalást kiáltanak, és úgy gondolják lefizették a bírókat a katariak, mások szerint jogosan nem adták meg a gólt, és szokás szerint a VAR ellenes vélemények is megint a felszínre törtek. De vajon kinek van igaza?

A les

Az interneten nagyon sokan megosztották a véleményüket, amiből az derül ki, hogy alapvetően sokan rosszul ismerik a les szabályt. Ezért első körben illik tisztázni, hogy mi is a les, hogy magyarázatot adjunk a gól érvénytelenítésére.

A les szabálya: A játékos leshelyzetben van, ha: fejének, testének, vagy lábának bármely része az ellenfél térfelén van (kivéve a felezővonalat) és; a fejének, testének, vagy lábának bármely része közelebb van az ellenfél kapuvonalához, mint a labda és az utolsó előtti védőjátékos a labda elrúgásának pillanatában.

A szabály szerint az utolsó előtti játékoshoz kell nézni, hogy előrébb van-e a támadó lába, feje, vagy a teste. Ez legtöbbször a legutolsó védőt jelenti, ha a kapus bent áll a kapujában, akkor a kapus az utolsó játékos.

A vitatott helyzet

Ecuador egy szabadrúgást végzett el a 3. percben, ahol jól látható, hogy a katari kapus a labda elrúgás pillanatában a saját ötös vonalán állt, és négy katari labdarúgó is az ecuadori támadók előtt helyezkedett el(a kép az ismétlésnél más szögből bemutatott pillanatot mutatja ezért látható rajta a 13. perc), tehát ekkor nem volt lesen egy ecuadori labdarúgó sem. Ezért akár le is futhatták volna az ecuadoriak a katariakat a labda elrúgása után, hiszen nem lett volna les, bármelyik ecuadori játékos ér hozzá először a labdához és talál a hálóba, még ha a katari védők utána kullognak méterekkel is.

A szabadrúgás elvégzésekor nem volt lesen ecuadori játékos.

Viszont a katari kapus Al Sheeb úgy döntött kijön tisztázni. A 2-es számú ecuadori játékos Torres felugrott fejelni, de a katari kapus is kirohant a kapuból. A labdába valószínűleg a kapus ütött bele utoljára, ekkor egy új játékhelyzet kezdődött. Amikor beleütött a labdába látszik, hogy egy katari védő belóg a kapus mögé és sokan emiatt úgy gondolják, hogy nem les, de viszont a belógó védő játékos nem az utolsó előtti játékos ebben az esetben. A szabály szerint viszont az utolsó előtti játékoshoz kell nézni a leshelyzetet. A 2-es zámú ecuadori Torres nincs lesen, de a lenti képen látszik, hogy az alul futó 11-es számú ecuadori Estrada lába belóg a kapus háta mögé, illetve a vele futó védő mögé.

Nem az utolsó védőhöz kell nézni a leshelyzetet, hanem az utolsó előtti játékoshoz. Ebben az esetben a kapus kifutása miatt két védő az utolsó két játékos.

Ekkor viszont csak tétlen lesen van, hiszen nem avatkozik játékba, emiatt nem kell megállítani a játékot.

Egy kicsivel előrébb van Estrada lába, mint a katari védőé.

A labda az ütés következtében felrepül a levegőbe, majd a katari kapus megpróbálja elütni, de elvéti és a levegőbe üt a labda helyett, ekkor 2-es számú ecuadori Torres próbál beleérni a labdába de szintén sikertelenül, majd a katari védő Hassan megpróbálja elfejelni a labdát, de neki sem sikerül beleérnie a labdába, így az első játékos, aki a felszabadítás után beleér a korábban tétlen lesen lévő Estrada lesz. Ekkor látható, hogy már nem lenne lesen mikor beleér a labdába, hiszen a kapus és négy katari védő is már mögötte helyezkedik el, de mivel nem ért bele senki ezért lesnek minősül.

Estrada mögött már öt katari játékos is van mikor belefejel a labdába, de mikor tétlen lesen volt, csak egy katari játékos volt mögötte.

Viszont a lesszabálynak vannak kiegészítései:

Ha egy játékos leshelyzetben állva megjátssza ellenfelének szándékos védését követően a hozzá lepattanó vagy irányt változtató labdát, akkor az lesnek minősül. Ebben az esetben a katari kapus mikor először menteni próbált, akkor pont lepattant a labda és mivel a tétlen lesen lévő Estrada ért bele először a labdába, ezért lest kellett inteni. Ha esetleg a társa Torres ért bele utoljára a labdába, akkor szintén lest kellet volna ítélni, mert egy olyan labdát játszott meg, vagy érintett volna, amelyet a játékostársa adott le vagy érintett előtte. Ebből a szempontból, mindegy hogy a katari kapus vagy csapattársa ért bele utoljára, mert mindkét esetben lest kell ítélni, mivel a tétlen lesen lévő Estrada ér először a labdához.

Mikor lett volna szabályos a gól?

Ha valamelyik katari, vagy akár ecuadori játékos hozzáért volna a labdához, mielőtt még Estrada belefejelt volna a labdába. Ekkor új játékhelyzet kezdődött volna és mivel a katari kapus és a katari védők már behúzódtak, akkor már nem lett volna lesen Estrada, mikor a csapattársához fejelte a labdát. Erről nem adott ki VAR felvételt a FIFA, de a videón 0:51 és 1:05 között látható, hogy nehéz eldönteni, hogy bármelyik játékos hozzáért a labdához vagy sem, mielőtt Estrada belefejelt.

Ha Estrada lába nincs előrébb, mikor a labdába először beleér a katari kapus vagy a csapattársa Torres.