Mesterséges intelligencia által irányított forgalmi dugó csökkentő szoftvert készített a Budapesti Műszaki Egyetem

Egyetem

A forgalmi dugók csökkentését szolgáló, mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztett ki a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) két fővárosi vállalkozás együttműködésében.

A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. MTI-hez eljutatott közleményében azt írták: a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékével, valamint a RacioNET Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt-vel alkotott konzorciumuk a 2,312 milliárd forint összeköltségű projekthez 1,388 milliárd forint támogatást nyert el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában.

A projekt során egy olyan, bármely városra adaptálható közlekedésirányító rendszert fejlesztettek ki, amely mesterséges intelligencia alapján képes a közlekedést hatékonyan vezérelni úgy, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban. A City AI névre keresztelt rendszer a városokban fellelhető érzékelő pontok – így forgalomfigyelő kamerák, saját fejlesztésű mobil applikáció, tömegközlekedési eszközökről származó valós idejű adatok – segítségével képes megfigyelni a város forgalmát.

Az így szerzett adatokból a mesterséges intelligencia segítségével a rendszer elemzi, illetve előrejelzi a forgalmat és beavatkozási javaslatokat ad egy diszpécsernek, aki a közlekedési lámpák programjainak azonnali megváltoztatásával hatékonyabbá teheti a közlekedést, vagy akár értesítést küldhet a tömegközlekedési cég utastájékoztató rendszerére, illetve a – közlekedők által használt – mobilapplikációra.

A diszpécser térképen láthatja a város teljes fogalmi helyzetére a historikus adatokból táplálkozó előrejelzéseket, a kamerai képelemzésből származó forgalmi statisztikákat, az aktuális forgalmi akadályokat, és a tömegközlekedési járművek helyzetét. Kiemelték: a projektben fejlesztett mobilalkalmazás lehetőséget ad a város lakóinak, hogy a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy hatékonyabb, az adott város igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhassanak.

Az alkalmazás nemcsak az autóval közlekedőknek jelenthet nagy segítséget, hanem a tömegközlekedést preferálóknak is, ugyanis a térképen láthatóak a városban közlekedő tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete, útvonala, menetrendje és a késés adata. A City AI “pilot” rendszerét a pécsi önkormányzatnak adta át a cég március végén – jelezték a közleményben.